19 kwietnia 2021 r. Imieniny obchodzą: Adolf, Leon, Tymon

Pogoda: Siedlce

Numer 15
15-21 kwietnia 2021r.

menu

NEWS

Kandydatom do bierzmowania i ich rodzicom polecamy kolejny odcinek cyklu: DUCHA NIE GAŚCIE!

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Rozmaitości

 
 

Zdrowie

31 marca 2021 r.

Zdrowie zaczyna się w jelitach


fot. PIXABAY.COM

O budowaniu odporności jako najskuteczniejszej ochronie w walce z wirusami - w rozmowie z Beatą Mońką, dietetyk.

Badamy przeciwciała, czekamy na szczepionki… „Byle zyskać odporność!” - powtarzamy. Odporność organizmu to fundament zdrowia. Zgadza się Pani z tą opinią?

Odporność jest podstawą ochrony przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Najwięcej zachorowań z powodu grasujących bakterii i wirusów notuje się zazwyczaj między styczniem a kwietniem. Powód? Osłabiona o tej porze roku odporność sprawia, że bakterie zwiększają swoją aktywność. Jeśli odporność jest słaba, co przejawia się m.in. tym, że częściej łapiemy przeziębienia, należy ją odbudować. Z kolei osoby rzadko chorujące nie powinny ustawać w działaniach mających na celu wzmocnienie swojej odporności. Silna odporność - co chcę podkreślić - to najlepsza i najskuteczniejsza ochrona przed infekcjami.

Ponoć zdrowie zaczyna się w jelitach! W jakim stopniu ich stan ma wpływ na funkcjonowanie organizmu?

 

O zdrowiu jelit decyduje stan mikroflory jelitowej. To właśnie w niej bytują - oczywiście, o ile pozwalamy im na to odpowiednim stylem życia - bakterie probiotyczne, które pełnią dla organizmu ważną rolę: chronią przed nadmiernym rozwojem bakterii proteolitycznych (gnilnych).

W jelitach bytuje wiele szczepów bakterii, w tym odpowiedzialnych za rozkład białek czy tłuszczów. Ich przerost - w sytuacji, gdy spożywamy duże ilości białka pochodzenia zwierzęcego, mięso lub produkty odzwierzęce - powoduje spadek bakterii probiotycznych, które działają ochronnie na jelita i wspomagają odporność organizmu. Są też inne ważne bakterie, które stymulują odporność i odpowiadają za równowagę hormonalną. Pamiętajmy, że zaburzona sfera odpornościowa może doprowadzić do powstania stanów zapalnych w organizmie i wywołać m.in. choroby z autoagresji.

 

Zdrowe i prawidłowo funkcjonujące jelita to także podstawa w budowaniu silnej armii przeciwciał zdolnych do walki z patogenami.

 

Tak jak skóra - na zewnątrz - stanowi pierwszą podstawową zaporę przed toksynami, tak - wewnętrznie - podobną funkcję pełni błona śluzowa. W jelitach znajduje się 80% przeciwciał odpornościowych, które rozpoznają cząsteczki będące zagrożeniem dla organizmu i niszczą je.

 

Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić? Co świadczy o tym, że nasze jelita nie działają prawidłowo?

 

O odporności bądź jej braku świadczy historia chorobowa. Spojrzenie wstecz pozwala odpowiedzieć sobie na pytanie, jak często się przeziębiamy, czy przechodziliśmy zapalenie gardła albo zapadamy na zapalenie oskrzeli lub płuc. Stan jelit ma także związek z jakością naszego snu i podatnością na stres. Jednak najważniejszym kryterium pracy jelit jest stolec - jego kształt, zapach i konsystencja, jak również częstotliwość wypróżniania się. Przejawem źle funkcjonujących jelit są bowiem zarówno biegunki, jak i zaparcia - nawet kilkutygodniowe. O złej kondycji jelit świadczą też gazy, wzdęcia, bóle brzucha. Alarmem mogą być huśtawki nastrojów, jak również np. niechęć do warzyw, a wielka ochota na słodycze bądź alkohol. Inne symptomy chorych jelit to brak apetytu, nieprzyjemny zapach z ust, obłożony język itd.

W efekcie źle funkcjonujących jelit częściej się przeziębiamy. Niesprawnie działające jelita to także znak, że nasza dieta jest niewłaściwa. Zaburzenia pracy jelit mogą wywołać zespół jelita drażliwego. Inną konsekwencją może być syndrom przeciekających jelit - tzw. zespół nieszczelnego jelita. Schemat działania jest prosty: jemy coś, co nam szkodzi, a jeśli szkodzi, to podrażnia błonę śluzową. Na skutek podrażnienia błona się rozszczelnia, przez co do krwiobiegu przedostają się szkodliwe antygeny pokarmowe.

 

A zatem, jak dbać o jelita, by działały prawidłowo?

 

Najważniejszą kwestią jest uświadomienie sobie, co należy zmienić! Trzeba zrobić pierwszy krok, a więc przeanalizować dotychczasowy styl funkcjonowania i odżywiania. Najczęstszą przyczyną dysfunkcji jest siedzący tryb życia. Kolejna sprawa to kanapkowy styl odżywiania się. Warto zastanowić się, co jest podstawą naszego codziennego jadłospisu: jaki procent żywności przetworzonej składa się na menu i ile jemy warzyw. Kanapka może być co najwyżej dodatkiem do ciepłej zupy albo miski warzyw. Warzywa regulują pracę jelit. Chcąc im pomóc, powinniśmy wprowadzić do codziennego jadłospisu minimum pół kilograma warzyw. Podstawa zdrowia to dieta bogata w warzywa i… ruch!

Oczywiście we wprowadzaniu korzystnych zmian nie można pominąć diagnostyki. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co nam szkodzi, co wywołuje dysfunkcje jelit, podrażnia je itp. Diagnostyka powinna być przeprowadzona w oparciu o jadłospis i badania laboratoryjne.

 

Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Także w kwestii żywienia. Jak wytłumaczyć mężczyznom, że od dziś schabowy jest passé?

 

Polacy, zwłaszcza mężczyźni, w mięsie upatrują źródła siły. Jeśli jednak spożywamy go za dużo, pobudzamy rozwój bakterii proteolitycznych odpowiedzialnych m.in. za rozkład białek. A im jest ich więcej, tym mniej chociażby probiotycznych. Chcąc wspomagać właściwe bakterie, powinniśmy sięgać po żywność, która stymuluje ich rozwój.

Amatorzy mięsnych dań powinni pamiętać o proporcjach: na 100 g mięsa - cztery razy więcej warzyw. Instytut Żywności i Żywienia zaleca osobom dorosłym spożycie około ½ kg mięsa na tydzień. Do tego warzywa - w różnych proporcjach: korzeniowe, zielonolistne i pozostałe, w tym kiszone. Dostarczona organizmowi armia dobrych bakterii potrzebuje wzmocnienia, w czym pomocne będą warzywa, takie jak por, czosnek i cebula. Czosnek, aby dobrze zadziałał, po obraniu należy zgnieść i pozostawić na kilka minut, co pozwoli na uaktywnienie się substancjom antybiotycznym. Zalecam także picie kwasu buraczanego wspomagającego regenerację i funkcjonowanie jelit.

 

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Tyle że z tym duchem w dobie pandemii nie jest najlepiej. Wiele osób żyje w lęku. Permanentny strach nie sprzyja ani zdrowiu, ani odporności.

 

Lęk, strach, podobnie jak inne negatywne emocje skutecznie obniżają odporność. Wirus jest i panika w niczym nam nie pomoże. Co najwyżej może niekorzystanie zadziałać na organizm.

Jednym ze sposobów wzmacniania odporności jest hartowanie organizmu. Oddychajmy świeżym powietrzem. Dobrze jest też wietrzyć mieszkanie. Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach staje się bowiem pożywką dla wielu drobnoustrojów, które w takich warunkach szybko się rozmnażają. Wietrzmy również - i trenujmy - swoje płuca, robiąc często przerwy na oddech. Głębokie oddychanie świeżym powietrzem oczyszcza i wzmacnia płuca, a codzienne spacery wspomagają pracę układu odpornościowego. Tak więc, kiedy dopada nas strach i panika, zacznijmy oddychać: wdech nosem, wydech ustami. Skupmy się na tym procesie, oddychajmy świadomie i powoli.

Wyciszeniu emocji, obniżeniu poziomu adrenaliny i kortyzolu, a tym samym zwiększeniu produkcji komórek odpornościowych odpowiedzialnych za niszczenie wirusów sprzyja pobyt w lesie - zwłaszcza iglastym. Taki spacer to dwa w jednym: połączenie relaksu z wietrzeniem i treningiem płuc.

Po prostu dbajmy o siebie i świadomie się odżywiajmy. To klucz do zdrowia!

 

Dziękuję za rozmowę.


Odporność na co dzień

Podejmujmy roztropne decyzje zakupowe. Zamiast słodzonych napojów, czipsów czy słodyczy, które obniżają odporność, wybierajmy świeże warzywa, pełnoziarniste kasze i tłoczone na zimno oleje, najlepiej ekologiczne. Stosujmy je jako dodatek do surówek. Dzięki temu dostarczamy organizmowi ważne witaminy i minerały, co wspomoże jelita w walce z wirusami, a przy okazji wzbogaci smakowo potrawy.

Sięgajmy po nasiona lnu i chia, omega 3 w postaci oleju lnianego, zieloną żywność (jarmuż, zielona pietruszka, koperek, szczypiorek, rukola, roszponka). Posiłki przyprawiajmy kurkumą, czarnuszką, imbirem oraz - wspomnianymi już - czosnkiem i cebulą.

Pijmy ciepłą wodę. Można okrasić ją sokiem z cytryny lub octem jabłkowym. Pamiętajmy, że zapotrzebowanie na wodę zależy od wieku, płci, wagi, diety, ilości soli w pożywieniu, rodzaju aktywności fizycznej i klimatu.

AW

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

FACEBOOK

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Jubileusz parafii


W niedzielę 11 kwietnia parafia Podwyższenia Krzyża Świętego w Łukowie przeżywa jubileusz 100-lecia istnienia. W uroczystościach udział wzięli: ordynariusz diecezji siedleckiej Kazimierz Gurda oraz dwaj biskupi pochodzący z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego: Henryk Tomasik i Grzegorz Suchodolski. W Niedzielę Miłosierdzia został poświęcony nowy posoborowy marmurowy ołtarz i ambona.

FOTOGALERIA

IV Ojcowski Poligon Duchowy


17 kwietnia w sanktuarium bł. Męczenników Podlaskich w Pratulinie odbył się IV Ojcowski Poligon Duchowy. Organizatorami spotkania - ph. „Wychowanie do wiary i męstwa” - były Kluby Ojca z Siedlec, Łukowa i Łosic. W programie „poligonu” były m.in.: konferencja wygłoszona przez dr. hab. Mieczysława Guzewicza, konsultora rady ds. rodziny KEP, oraz świadectwo Krzysztofa Plażuka, ojca trójki dzieci, przeniesionego do rezerwy podpułkownika Wojska Polskiego. Pielgrzymi wzięli udział również w nabożeństwie Drogi Światła. Zwieńczeniem, a zarazem punktem kulminacyjnym wydarzenia była Eucharystia sprawowana o północy.

PATRONAT "ECHO"


#NaszaFlagaPL
„230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja” - tak brzmi hasło ogólnopolskiego konkursu plastycznego #NaszaFlagaPL skierowanego do uczniów szkół podstawowych. Na czym polega rywalizacja?
więcej »
Odkryj sekrety zaświatów
Ludzie od najdawniejszych czasów zastanawiali się, co czeka ich po śmierci? I chociaż nikomu nie udało się zgłębić sedna tajemnicy, to na przestrzeni wieków pojawiały się osoby, które... wiedziały i widziały więcej.
więcej »
Fulla na ekranie
„Świętych obcowanie” - to tytuł filmu o życiu i mistycznych doświadczeniach Fulli Horak. Ruszyła zbiórka pieniędzy umożliwiających powstanie dokumentu.
więcej »
Oddać się w opiekę Świętej Rodzinie
Na sobotę 8 maja planowana jest doroczna Pielgrzymka Czytelników „Różańca” i Członków Rodziny Loretańskiej. - Jest to wydarzenie, które co roku przyciąga do Loretto pielgrzymów z całej Polski - potwierdzają ss. loretanki.
więcej »
Diecezjalny Dzień Rodziny
Pojednanie w małżeństwie będzie tematem Diecezjalnego Dnia Rodziny, który odbędzie się 9 maja. Jak co roku uczestników gościć będzie parczewska bazylika mniejsza w Parczewie.
więcej »
Jubileuszowa edycja
Trwa jubileuszowa, 25 edycja Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. - Głównym celem OKWB od początku było wyjście do młodego człowieka z przesłaniem zawartym na kartach Pisma Świętego - mówi Ewa Urbanek, koordynator OKWB w diecezji siedleckiej.
więcej »
...bo Niepodległa jest dla wszystkich
Gminne Centrum Kultury w Kobylanach realizuje projekt pt. „... bo Niepodległa jest dla wszystkich”.
więcej »
 

POLECAMY


Z miłością i męstwem
„Powszechnie mówi się, że czas to pieniądz. A ja wam mówię: czas to miłość!” - słowa Prymasa Tysiąclecia - podobnie jak całe „ABC Społecznej Krucjaty Miłości” jego autorstwa - nie straciły na znaczeniu. Wręcz przeciwnie!
więcej »
Odkryj swoją wartość
Moja książka jest dla każdego, kto mając już dość tego całego pędu świata, jego masek i udawania, pragnie od życia czegoś więcej - zauważa Damian Krawczykowski, autor książki „Selfie smartfonem Boga. Odkryj swoją wartość”.
więcej »
 

SONDA

 

Tydzień Biblijny jest dla mnie...

okazją do częstszej lektury słowa Bożego

szansą doceniania aktualności treści Pisma Świętego

sposobnością refleksji nad Bożą mądrością i wszechmocą

to czas jak każdy inny



LITURGIA SŁOWA


Poniedziałek
Czytania:
;
Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR